Saturday 24 August 2013

Foundation vs BB Cream vs CC Cream


Ok hari ne I na update sal Foundation vs BB Cream vs CC Cream .
Korang bole nampak ta apa perbezaannya dari ketiga-tiga gambar ne ?
jelas kan jelas kan ..
kalau ta jelas jugak meh sini baca sampai habis apa yang aku na sampaikan .



Secara asasnya foundation atau bedak asas merupakan krim yang dipakai untuk menyeragamkan kompleksi warna kulit sebelum mengenakan solekan dan bedak padat serta adakalanya digunakan untuk menggelapkan atau mencerahkan warna kulit asal wajah. Antara fungsi foundation :
  • Untuk menutupi kekurangan kulit wajah korang yang ta bermaya tu dan mempunyai banyak jerawat cam aku dam membuat kulit nampak lebih menonjol. Kebiasaannya pak-pak andam dan mak-mak andam lr yang selalu menggunakan foundation sebelum menyolekkan para pengantin pada hari bersejarah dorang tu. Tapi ada je orang biasa yang gunakan foundation. Ta kisah lr kan mana-mana pon bole gak. Ta salah pon di sisi undang-undang. =)
  • Untuk menyamarkan noda serta lingkaran hitam di daerah mata segala menutup segala cela di wajah. Yang pentingnya foundation ne menawarkan korang full coverage lr jangan risau
  • Foundation yang berlainan warna bole digunakan juga sebagai shading (warna gelap) dan highlight (warna terang) pada beberapa bahagian wajah. Ini menjadikan wajah korang lebih sempurna dan menonjol.


BB (Blemish Calm) Cream sangat popular di Asia dan banyak dipakai oleh artis Korea. Di sebut ‘krim ajaib’ kerana kemampuannya untuk memperbaiki kulit dan membuat make up menjadi lebih mudah. Perbezaan antara BB Cream dengan produk kosmetik lain BB Cream adalah kosmetik sekaligus dapat merawat kulit. Produk foundation lain umumnya tidak merawat kulit, BB Cream melakukan keajaiban dengan memperbaiki kulit.

Kebaikan BB CREAM dalam sekali pakai
Menutup jerawat, pori-pori, noda-noda, garis halus dan warna yang tidak sekata TANPA menyumbat pori-pori dan merosak kulit wajah. Pastinya, BB Cream menjadikan kondisi kulit lebih baik dan menjadikannya lebih sihat. 


Kebaikan BB CREAM dalam 1 bulan
Kulit terasa lebih halus dan lebih sihat serta bercahaya di mana setiap kali kita menggunakannya BB cream bekerja sebagai lapisan yang melindungi serta berfungsi sebagai oil control dan juga memberikan moisturizer (pelembab) sehingga kulit menjadi sangat sihat. 


Selain itu, BB Cream memiliki fungsi untuk melawan sinar Ultra Violet dan pencemaran udara yang merosakkan lingkungan sehingga menjadikan kulit tetap sihat. Kandungan dalam BB Cream yang alami seperti Hazel, Aloe dan Caviar extract membantu regenerasi kulit dan mengecilkan pori-pori di mana dalam satu bulan kita akan merasa kulit semakin lembut dan menjadikan kulit kelihatan memukau.







CC (colour corrector) Cream bermaksud "pembetulan warna" atau "kawalan warna,". CC Cream ne actually sama jeq dengan krim BB di mana kedua-duanya menyediakan perlindungan dari sinaran cahaya matahari dan manfaat penjagaan kulit semua dalam satu tiub tetapi ia kononnya lebih ringan dan disertakan dengan ciri-ciri yang lebih mencantikkan kulit.

"Krim CC adalah lebih ringan dalam tekstur dan rasa daripada krim BB," jelas YouBeauty kosmetik kimia pakar, Ni'Kita Wilson. "Mereka memberi tumpuan lebih kepada meningkatkan tona kulit (pembetulan warna itu), tetapi mereka juga kononnya lebih memupuk dan sesuai untuk jenis kulit yang berminyak. Terima kasih kepada tekstur yang ringan."


CC cream juga sebenarnya memang lebih kurang sama dengan BB cream, tetapi ada satu keistimewaan lagi yang ditawarkan di dalamnya.  CC cream ini adalah produk yang menawarkan fungsi yakni sebagai make up dasar, melindungi kulit dengan SPF yang tinggi (mostly SPF 30+), melembapkan, mengontrol minyak, sekaligus mencerahkan kulit. CC cream juga menyamarkan bintik hitam, bekas jerawat, dan menghilangkannya selamanya, ye ye ye SELAMANYA! =) so CC Cream ini akan memberikan efek yang lebih baik untuk kulit pemakainya, jadi bukan cuma cantik sesaat pada saat bermake up tapi cantik seterusnya sebab kulit kita juga dirawat. 


Ok guys thanks for reading :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...