Sunday 25 August 2013

Latihan Pernafasan Sebelum Bersalin

Ketika melalui kesakitan kontraksi, penting bagi ibu untuk bernafas dengan betul agar rasa kesakitan dapat diminimumkan.

Sewaktu berlatih bernafas, anda perlu tarik masuk dan hembus keluar nafas seperti biasa secara perlahan-lahan. Ini penting kerana walaupun menghadapi kontraksi, anda dapat memastikan udara dapat masuk ke bahagian atas paru-paru.

Suami yang turut berada di sisi perlu meletakkan tangannya pada tulang belikat sambil merasai pergerakan tulang tersebut.Nafas yang dalam diperlukan untuk memberi ketenangan. Untuk itu, anda perlu duduk dalam keadaan selesa lalu menarik nafas secara dalam melalui hidung terus ke bahagian bawah paru-paru.

Suami ketika itu perlu meletakkan tangan pada bahagian atas garis pinggang dan merasakan tulang rusuk bergerak. Setelah itu, tumpukan perhatian pada pernafasan keluar secaa perlahan-lahan. Biarkan tarikan nafas dilakukan secara semula jadi. Dengan berlatih menggunakan teknik ini, anda pasti berupaya untuk menenangkan diri walaupun sedang bertarung dengan kesakitan kontraksi.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...